Nønne Mai Svalholm (hun/hende) er kunstnerisk leder og koreograf for kompagniet SVALHOLM med base i Aarhus, Danmark. Hendes arbejde er støttet af Statens Kunstfond – og hun modtog for nylig et 2-årigt legat kaldet DUKE - Den Unge Kunstneriske Elite.
Hun arbejder konceptuelt og multidisciplinært med koreografi, dans, lysdesign, skulptur og installationskunst. Hun skaber værker til black boks, white cube og stedspecifikt i det offentlige rum.
Hendes kunstnerisk udtryk udfolder sig i et landskab af lyst, smerte og det urovækkende. Værkerne er som levende billeder der forvandle sig igen og igen med referencer til hvad der har været, selve nuet, og hvad der vil komme - hvor kroppe, objekter og lys bliver symboler på transformation, tid, liv og død.
Siden 2020 har hun udviklet en trilogi med titlen BIG BANG-trilogien, artikuleret på 3 søjler:
• dramaturgier bygget på begrebet "begyndelser"
• skubbe sine egne grænser for at forme lys og skulptur gennem koreografi
• samarbejder med billedkunstnere
I sit arbejde siden 2015, herunder BIG BANG-trilogien, arbejder Nønne Mai Svalholm med et dogme: at inkludere borgere over 60 år som performere sammen med unge professionelle dansere i hendes værker. Deres tilstedeværelse såvel som den skulpturelle dimension af det koreografiske arbejde er blevet hendes kunstneriske DNA. Dette dogme førte til en gruppe på over 70 ældre borgere med base i Aarhus, som gentagne gange optræder i hendes værker. En af dem er Sisse Lunøe (72 år), som er blevet Nønne Mai Svalholms muse og optræder i alle hendes værker. Sammen udgør de en udvidet familie.
Mellem 2015-2019 skabte Nønne Mai Svalholm en trilogi af koreografisk værk kaldet "Rethink Choreography/ Rethink Ageing". Trilogien består af CIRCUIT (2016), ULTIMA (2017) og NEOGRAVITY (2019).
SVALHOLM skaber og producerer korografiske værker fra vores base på Godsbanen (den gamle Togfabrik) i centrum af Aarhus og er co-produceret af Godsbanen og BORA BORA - Danse & Visuelt Teater, Aarhus.